درمان بیماری آسم

يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۳۷ ق.ظ

اگر به بیماری آسم مبتلا هستیم چه غذایی بخوریم

نیتروژن مایع

بعضی از مردم آن را "پف نیترو" می نامند، اما نام های دیگری نیز برای آن وجود دارد. وقتی متوجه یک جریانی از دودی سرد مارپیچی از یک کوکتل فانتزی، دسر جدید منجمد در بازار، یا غذاهای دیگر می شوید. شاید سرگرم کننده باشد، اما بهتر است از آن اجتناب کنید، زیرا باعث مشکلات تنفسی، به خصوص اگر شما مبتلا به آسم هستید، و همچنین آسیب جدی به پوست و حتی اندام های داخلی می شود.

 

 

میوه ها و سبزیجات

هیچ رژیم غذایی خاصی مخصوص آسم وجود ندارد که  بتواند موجب خلاص شدن از شر مشکلات تنفسی بشود. اما برخی از مواد غذایی ثمربخش هستند. میوه ها و سبزیجات مورد های خوبی هستند که با آنها شروع کنید. آنها پر از مواد شیمیایی به نام آنتی اکسیدان ها مانند بتا کاروتن و ویتامین های E و C هستند که به جلوگیری از ذرات به نام"رادیکال های آزاد "کمک می کنند، این ذرات به سلول ها آسیب می­رساند و باعث التهاب و تحریک ریه های شما می شوند.

ویتامین D

شما بیشتر ویتامین D را از آفتاب می گیرید، اما آن در برخی از مواد غذایی نیز موجود است. ماهی چرب مانند: ماهی قزل آلا و ماهی اره و همچنین مواد غذایی دیگری مانند: شیر، تخم مرغ و آب پرتقال، منابعی غنی از ویتامینD هستند. این مواد مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. سیستم ایمنی از بدن در مقابل میکروب ها محافظت می کند و تورم در مجاری تنفسی تان را کاهش می دهد. سطح ویتامین D پایین منجر به حملات آسم می شود.

آجیل و دانه های خوراکی

آجیل ها ویتامین های بیشماری دارند، اما چیزی که به ویژه برای آسم خوب است ویتامین E است. بادام، فندق و دانه های خام و همچنین سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کلم پیچ منابع ویتامین E هستند. ویتامین E حاوی توکوفرول است، که یک ماده شیمیایی است که به کاهش میزان سرفه و خس خس نفس کشیدن کمک می کند.

میوه خشک

اگر شما مبتلا به آسم هستید باید از مصرف برخی میوه ها خودداری کنید.  میوه های خشک شده از این موارد هستند. اگر چه میوه های تازه، به ویژه پرتقال و سیب، به کنترل آسم کمک می کنند، اما سولفیدهایی که به حفظ میوه خشک کمک می کنند، می توانند وضعیت را برای بیماران آسم بدتر کنند.  الکل (به خصوص شراب قرمز)، میگو، سبزیجات ترشی، گیلاس، عرق البالو، و آب لیمو اغلب دارای سولفید هستند.

لوبیا

مضر بودن لوبیا به دلیل گازی است که در برخی افراد به وجود می آید. این گاز موجب نفخ شکم می شود و  نفس کشیدن را سخت تر می کند. حتی ممکن است باعث حمله آسم شود. لوبیا را قبل از مصرف خیس کنید.

قهوه

سالیسیلات ها مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی در قهوه، چای، گیاهان، ادویه جات، و حتی در قرص­های ضد التهابی، مانند آسپرین به وجود می آیند. اگرچه اکثر مردم به آنها واکنش نشان نمی دهند، آنها می توانند موجب به سختی نفس کشیدن شوند.

رژیم غذایی مدیترانه ای

این رژیم غذایی دارای مقدار زیادی از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس شده، لوبیا، و آجیل ها هستند. ماهی و مرغ را حداقل دو بار در هفته مصرف کنید، و گوشت قرمز را محدود کنید. به جای کره، غذا را با روغن زیتون یا کانولا طبخ کنید، و از طعم  دهنده های گیاهی به جای نمک استفاده کنید.

ماهی

مفید بودن ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا-3، به خصوص در ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماهی تن، و ساردین است که  به کاهش مقدار lgE در بدن شما می کنند.  LgE  یک آنتی بادی است که باعث مشکلات تنفسی در برخی از افراد مبتلا به آسم می شود. اما دوز بالای استروئیدهای خوراکی که برخی از مردم درمان آسم استفاده می کنند بسیاری اثرات این مواد خوراکی مفید را مسدود می کند.

آلرژی غذایی

در صورت ابتلا به آسم، شما به احتمال زیاد آلرژی غذایی دارید. و یک واکنش غذایی می تواند باعث خس خس سینه و سایر علائم آسم شود. در برخی موارد، پس از خوردن غذاهای خاص مسئله وخیم تر می شود. سعی کنید بدانید چه چیزی موجب حساسیت تان می شود و از آن اجتناب کنید. محرک های معمولی شامل آجیل، لبنیات، گندم، و صدف هستند. واکنش افراد مختلف به این غذاها متفاوت است.

مصرف بیش از حد مواد غذایی

هنگامی که شما کالری بیشتری نسبت سوخت مورد نیاز دریافت می کنید، بدن شما این مقدار اضافی را در سلول های چربی ذخیره می کند. اگر واقعا بیش از حد کالری بگیرید، بدن شروع به ذخیره آن می کند. اگر BMA شما بزرگتر از 30 است، احتمال مبتلا شدن به آسم و وخیم تر شدن شرایط بیماری شما بیشتر است. علاوه بر این، شاید درمان های معمولی مانند استنشاق استروئیدهای که حمله آسم را متوقف می کنند برای شما کارکرد نباشند.

گوجه فرنگی

غذاهایی که از گوجه فرنگی ساخته شده به نظر می رسد برای کمک به افراد مبتلا به آسم مفید هستند. دانشمندان فکر می کنند علت این امر وجود لیکوپن موجود در گوجه فرنگی است، اما تحقیقات بیشتری برای اطمینان مورد نیاز است. برخی مطالعات نشان می دهد که گوجه فرنگی موجب تنفس بهتر در دراز مدت می شود.

تنوع

هیچ مواد غذایی جادویی که به شما در درمان آسم کمک کند وجود ندارد. شما نیاز به طیف گسترده ای از مواد مغذی و ویتامین ها برای سالم نگه داشتن بدن خود نیاز دارید.

مکمل

قاعده کلی وجود دارد، مکمل ها به خوبی مواد مغذی برای محافظت از شما در برابر آسم کارساز نیستند. بنابراین مقدار لازم از سبزیجات و آجیل و ماهی و میوه مصرف کنید. شما ممکن است شنیده باشید که  "ایزوفلاون سویا " مکمل، به طور خاص، می تواند علائم آسم را کاهش دهد. متاسفانه، مطالعات نشان دهد که به همین سادگی ها هم نیست.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی